Kwas hialuronowy - wypełniacze

Ponad połowa kwasu hialuronowego u człowieka znajduje się w skórze. Aż 1/3 jego zawartości jest codziennie zastępowana (następuje wymiana „starego” kwasu na „nowy”).

Głównymi zadaniami kwasu hialuronowego jest wiązanie wody, wspomaganie procesu gojenia się ran i błon śluzowych, zmniejszenie odczuć bólowych wywołanych uszkodzeniem tkanki, minimalizowanie ryzyka powstawania blizn, tworzenie w skórze rodzaju żelowego podłoża, w którym zawieszone są włókna kolagenu i elastyny – łącząc je ze sobą, kwas hialuronowy poprawia jakość skóry, dzięki temu jest grubsza, mocniejsza i ma większą gęstość. Kwas hialuronowy zbiera też wolne rodniki, powstające pod wpływem promieniowania UV (promieniowanie UV może uszkadzać materiał genetyczny komórek, powodując ich degenerację i śmierć). Dawniej źródłem kwasu hialuronowego były tkanki zwierzęce. Pozyskiwano go z gałek ocznych bydła i kogucich grzebieni. Ze względu na ryzyko alergii na białka zwierzęce, obecnie głównym źródłem hialuronianu są szczepy bakterii z rodzaju Streptococcus equi. Wykorzystuje się tu zjawisko fermentacji mikrobiologicznej.

Wskazania kosmetyczne do zastosowania

• podniesienie brwi
  • modelowanie żuchwy i brody
  • wypełnienie ubytków tkanek, powstałych na skutek urazów
  • modelowanie konturów twarzy: korekta owalu i profilu
  • modelowanie nosa
  • spłycenie głębokich zmarszczek
  • powiększenie ust i modelowanie ich kształtu
  • modelowanie policzków (uwypuklenie kości jarzmowych (zwanych policzkowymi) lub wypełnienie zapadniętych policzków)
  • powiększanie biustu
  • modelowania pośladków
  • modelowanie ud i łydek
  • korekta uszu

Jak wygląda zabieg?

Zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. Zazwyczaj stosowany jest krem Emla, a w przypadku nadwrażliwości pacjentki na ból – znieczulenie stomatologiczne. Krem Emla aplikujemy na skórę, zabezpieczamy folią i po 20 minutach, po zdezynfekowaniu, przystępujemy do zabiegu. Preparat deponowany jest przy użyciu strzykawki z bardzo cienką igłą, co minimalizuje ból. W odpowiedni sposób podawany jest w obszar zapewniający osiągnięcie efektu spłycenia zmarszczki. Zabieg trwa krótko – około 15-20 minut.

Preparat na bazie kwasu hialuronowego ma postać żelu. Jest plastyczny: elastyczny i łatwy do modelowania. Wprowadzony do skóry, wiąże wodę, dzięki czemu powiększa objętość danej tkanki. Daje to natychmiastowy efekt wypełnienia zmarszczki lub powiększenia ust czy policzków. Efekt ten nasila się jeszcze przez kilka dni po zabiegu.

Efekty i czas ich utrzymywania

Efekty większości zabiegów utrzymują się przez 9 do 18 miesięcy.

W tym czasie preparat stopniowo zostaje wchłonięty do organizmu. Okres utrzymywania się efektów zależy od właściwości skóry (jej wiek i rodzaj), miejsca podania oraz od trybu życia pacjentki. Nikotyna, opalanie (naturalne jak i w solarium), a także drastyczna dieta odchudzająca – to czynniki, które skracają działanie preparatu.

Należy jednak podkreślić – zwłaszcza w przypadku zabiegów, których celem jest odmładzanie – że kwas hialuronowy pobudza naturalne procesy regeneracyjne skóry, więc nawet po całkowitym wchłonięciu preparatu pacjentka wygląda młodziej niż przed zabiegiem.

Warto podkreślić, że kwas hialuronowy rozkłada się na dwutlenek węgla i wodę. W tkance nie pozostają więc żadne produkty uboczne ani zwłóknienia. Jednocześnie efekt jest stabilny. Ponieważ w miejsce kwasu hialuronowego pojawia się inna substancja: woda – tkanka cały czas jest wypełniona. W miarę upływu czasu po zabiegu, w tkance jest coraz mniej kwasu hialuronowego. Brak czynnika wiążącego wodę powoduje jej stopniową utratę i pogorszenie kondycji skóry.

• ciąża i laktacja
  • nowotwory
  • choroby autoimmunologiczne
  • cukrzyca